سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایستگاههای آتشنشانی یکی از مراکز مهم امداد رسانی میباشد. که خدمات رسانیِ به موقع مستلزمِ مکانیابیِ مناسبِ آنهاست.

شهر کوچکی مثل  پیرانشهر با داشتن یک ایستگاه آتشنشانی، با مشکلاتی مانند کمبود ایستگاهها، عدم توزیع مناسب و عدم مکانیابی صحیح آن مواجه است.

هدف از این پژوهشها ، بررسی نحوه توزیع ایستگاهها و خدمات دهی آنها و تعیینِ مکان مناسب برای احداث ایستگاههای جدید با توجه به نیاز شهر میباشد.

  سیاست کلیِ ایجاد ایستگاههای آتشنشانی بدون برنامه خاص و مدون بوده است، بگونه ای که برای ایجاد هر ایستگاه در محدوده های شهری مهمترین اصل خالی بودنِ زمین بدونِ مالک بودنِ آن ... یا مواردی از این قبیل بوده است.

این موضوع بر مکانیابیِ کلیِ ایستگاهها در سطح شهر ها تاثیرگذار بوده است. یکی از سامانه هایی که به واسطه ی  فن آوری اطلاعات ظهور پیدا کرده است، سامانه ی اطلاعاتِ مکانی(GIS) میباشد.  GIS علاوه بر ایجادِ مدیریت، پرس و جو، تجزیه و تحلیل و نمایشِ داده های مکانی و توصیفی ، میتواند بعنوان یک سیستم پشتیبانِ تصمیم گیری (DSS) نیز درنظر گرفته شود.

درواقع GIS میتواند از برنامه ریزی و تصمیم گیریِ مدیران حمایت و پشتیبانی نماید. از این رو در دنیایی امروز بدون استفاده از چنین فن آوریهایی عملاً مدیریت شهری دچار اختلالهای بزرگ شده و به شهر صدمات جبران ناپذیری وارد میشود.

سانحه یا بحران رویدادِ ناگهانی ست که با آسیبهای انسانی و مادی گسترده و یا زمینه ی بُروز اینگونه آسیبها همراه بوده نیازمند انجام اقدامات فوری است.

سانحه را از لحاظ نوع می توان به سه دسته تقسیم کرد:

1_ سوانح طبیعی (زلزله ، سیل ، آتشفشان ...)

2_ سوانح تکنولوژیک یا انسان ساخت (آتش سوزی و انفجار بعنوان رایجترین سوانح انسان ساخت میباشد)

3_ سوانح جنگی و تروریستی ...

 




تاریخ : سه شنبه 96/4/20 | 7:2 عصر | نویسنده : مدیر | نظر