سفارش تبلیغ
صبا ویژن

4-2 : مدل توسعه منابع انسانی

 به طور کلی برای داشتن یک دیدگاه روشن در توسعه منابع انسانی و به منظور ارائه مدلی از توسعه منابع انسانی برای سازمانهای مختلف، باید مواردی را که در اینجا ذکر می گردد، به طور کامل مورد توجه قرار داد و براساس این ویژگی های مطرح شده، مدل مورد نظر را ایجاد نمود:

_ آموزش و پرورش نیروی انسانی: آموزشهای تخصصی شغلی،آموزشهای رفتاری، آموزشهای مهارتی،آموزشهای روانی – حرکتی و هر گونه آموزشی که برای بهتر انجام دادن کارها لازم باشد، در این بخش مشاهده می شود.

_ نظام پرداخت حقوق ومزایا، به نوعی جبران خدمت (حتی در بازنشستگی): نظام حقتق و دستمزد همراه با نظام مزایای سازمان، چنانچه به شکل مطلوب، با توجه به وضعیت اقتصادی سازمان طراحی شده، و برای جبران نیازهای معیشتی کارکنان پیش بینی های لازم را بعمل آورده باشند،کارکنان را برای کارهای فعال و خلاق،هرچه بیشتر و بهتر به تلاش وا خواهند داشت و آنها را همراه با سازمان به حرکت درخواهند آورد.

_ برنامه ریزی مسیر شغلی و خدمتی : افراد باید دید و بینش روشتی از نحوه ترفیعات و پیشترفت شغلی خود داشته باشند، تا چنانچه به نحو برجسته ای کار کنند، بدانند به کجا خواهند ر سید، از چه امتیازاتی برخوردار خواهند شد و چه جایگاه و پایگاه شغلی را می توانند در آینده برای خود متصور شوند.

_ بهداشت روانی، شغلی و ایمنی کار:نیروی انسانی سازمانی باید در محیطی امن و دور از خطرات جسمی و جانی و با ایمنی کامل وسائل، تجهیزات و ماشین آلات ، و فارغ از فشارهای عصبی، روحی ، روانی، و شغلی فعالیت کند. کارکنان باید باعلل و عوامل سبب شونده فشارهای روانی کار از قبیل : استرس، اظطراب و افسردگی آشنا شوند و نحوه مقابله و سازگاری با این بیماریهای عصر حاضر را بیاموزند

_ بهسازی و بالندگی مدیریت (آموزش مدیریت) : هر نوع آموزشی که برای مدیران لازم است اجرا می گردد.

برنامه ریزی سازمانی: نوع روابط و ساختار سازمانی و شکل گزارش دهی و مسئولیت و اختیارات را تعریف و مشخص می سازد و ساختار سازمانی مناسب فعالیت سازمان را در هر زمان خاص، طراحی می کند. 

_  روابط کارگری (اتحادیه ها) و روابط صنعتی (ارتباطات) :

_ بهسازی و توسعه سازمان (بالندگی سازمانی) :

_ کاربرد تکنولوژی اطالعات دراین حوزه:

_ تعین استانداردهای عملکرد شغلی وارزیابی عملکرد:

_ انگیزش و رضایت شغلی:

_ بهره وری:

_برنامه ریزی نیروی انسانی:

_آشنا سازی،توجیه و جامعه وذیر نمودن نیروی انسانی: در این مرحله افراد تازه وارد با فرهنگ سازمانی آشنا و سازگار می شوند. نظام ارزشی و رفتاری سازمان را می آموزند. افراد و مشاغل کلیدی سازمان را می شناسند و با آنان آشنا می شوند.

 

_ تحقیق و پژوهش کاربردی در حوزه توسعه منابع انسانی: یکی از مباحثی که کمتر در حوزه توسعه منابع انسانی بدان توجه کافی شده است ، موضوع داشتن پژوهش مستمر و کاربردی در این حوزه است. برای داشتن نیروی انسانی ماهر و کارا می بایست همواره به آنها آموخت که برای حل مسائل سازمانی می بایست بر اساس اصول و موازین علمی و تحقیقاتی با آن برخورد نمایند و از برخورد سنتی و کلیشه ای با مسائل که نتیجه ای به بار نخواهد آورد ، پرهیز نمایند. 

* آموزش 

اساس و خمیر مایه توسعه منابع انسانی مبتنی براستفاده ازمکانیزم موثرآموزش، تجهیز نیروی های مولد، خلق و ایجاد مجموعه ای از امکانات اجتماعی و اقتصادی است؛

که در چهار مبحث خلاصه می گردد :

- توسعه دانش

- توسعه مهارت

- تغییر رفتار

- تغییر نگرش

برای تحقق این چهار مفهوم، به طراحی مکانیزم موثرآموزش نیاز است که بایستی ارزشها،عقاید، شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه ی مورد مطالعه ، در نظر گرفته شود.




تاریخ : دوشنبه 96/9/13 | 9:29 عصر | نویسنده : مدیر | نظر