سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تا اینجا به بررسی ابعاد و کارکردهای گوناگون توسعه منابع انسانی در سازمانها پرداختیم. در ادامه به بررسی فناوری اطلاعات و سپس نقش و جایگاه آنرا در تو سعه منابع انسانی تبیین خواهیم نمود. امروزه تکنولوژی اطلاعات در تمام جنبه های زندگی بشر وارد شده است و مبحث مورد نظر ما یعنی توسعه منابع انسانی نیز بدان بسیار وابستته می باشد. برای داشتن یک توسعه مناسب و کارا باید نقش و جایگاه تکنولوژی اطلاعات را در توسعه منابع انسانی به خوبی بشناسیم و از آن بخوبی در توسعه همه جانبه منابع انسانی سازمان بهره گیری نماییم.

3 -جایگاه فناوری اطلاعات در توسعه منابع انسانی :

  1-3:  تعریف فناوری اطلاعات:

 فناوری اطلاعات، عبارت است از، هرگونه فناوری که برای جمع آوری، ذخیره و پردازش اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد .فناوری های نوین، مانند :کامپیوتر، فاکس، میکروالکترونیک، ارتباط از راه دور و نیز فناوری های قدیمی تر نظیر نظام های بایگانی اسناد، ماشین های محاسباتی مکانیکی چاپ و حکاکی را در بر می گیرد.

از لحاظ مفهومی ، قدمت این اصطلاح به قدمت اشتیاق انسان به برقراری ارتباط می رسد به دلیل افزایش بی رویه و سرسام آور اطلاعات، سازمان دهی ، ثبت و ذخیره سازی اطلاعات ، پیچیده تر شد. اما پیشرفت فن آوری های دیجیتالی و توسعه ابررایانه ها و سرعت اعجاب انگیز پردازش اطلاعات و ظرفیت بالای رایانه های جدید، راهی در جهت حل این مشکل بود . از این جهت، علم رایانه، ذخیره سازی، بازیابی و حجم دانش بشری درهم آمیخت و فناوری اطلاعات شکل گرفت.

2-3:  ماهیت فناوری اطلاعات: 

اینترنت ، زندگی ما و شیوه های برقراری ارتباط با دیگران را دگرگون کرده است. به طور اساسی ، اینترنت همه جنبه های جامعه انسانی را کم و بیش تغییر داده است. در سالهای اخیر ، اهمیت اینترنت و فناوری اطلاعات ( * هم در فضای تجاری و * هم در فضای خصوصی) به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است (به ویژه با افزایش کاربران اینترنتی و افزایش خدمات اینترنت).

3-3:  استفاده از اینترنت در شیوه های جدید کار :

از طریق توسعه اینترنت و (بطور گسترده تر) توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) با نوسان کاملی که در دو دهه گذشته به همراه داشته اند - امکانات جدید تر و متفاوت تری برای انجام کار و ساختا ر بندی سازمانها فراهم شده است.

 

بدون شک این توسعه در آینده نیز ادامه می یابد و به علاوه گستره تاثیر آن همه کارکنان را شامل می شود. با دو شیوه ی جدید کاری: 1_کار مجازی   و  2_کار پروژه ای با قرار داد جزئی (ریز قرارداد) 

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب شکل گیری اجتماع کارآمد افراد،  با دلبستگیهای مشابه و مهارتهای مکمل ، شده و همکاری آنها در پروژه های کوتاه مدت یا طولانی مدت را باعث شده است ،بدون اینکه نیازی به بخش رسمی شرکت باشد.

 

 به طور کلی ، استفاده از فناوری اطلاعات پیشرفته باعث می شود که محدودیتهای شرکت ،مبهم شود ،تا حدی که می توان تصور کرد که هیچ مرزی برای شرکت وجود ندارد(سازمانهای مجازی). این در حالی است که کارکردهای شرکت به طور روز افزونی به شکل مراکز انتفاعی پیچیده ، مراکز کسب درآمد ، شرکتهای کوچک با عقد قراردادهای جزئی تبدیل می شود. 

4-3:  استفاده از اینترنت برای توسعه قابلیتهای کارکنان و توسعه منابع انسانی :

تکمیل دانش موجود و کسب دانش جدید یکی از عوامل انگیزشی قوی برای فردی است که نیازهای پایه و اولیه اش را پوشش داده است . بنابراین، همانگونه که کسب دانش جدید یک عامل کلیدی برای موفقیت فرد به شمار میرود، برای موفقیت سازمان نیز مهم است ، فناوری مبتنی بر اینترنت ، فرصتهای زیادی را برای یافتن دانش و مهارتهای جدید پیشنهاد می کند.

 در ابتدا ، در سطح شرکت ، اینترنت زمینه دسترسی سریعتر به نوآوریهای تکنولوژیک و علمی آینده را نسبت به دیگر شرکتها و موسسات پژوهشی ، فراهم می کند. در سطح فردی نیز ، اینترنت خود را به عنوان یک پایگاه اطلاعاتی گسترده و قابل جستجو شامل مجموعه ای از صفحات تحت وب ، گروه های خبری ، فهرستهای پستی اینترنتی ،جریانهای اطلاعاتی شبکه ای و ... معرفی می کند.

5-3 :  جایگاه یادگیری سازمانی در توسعه منابع انسانی و نقش IT در آن :

دیدگاه مبتنی بر دانش سازمان مبنای بی مانندی را برای توسعه استراتژیک منابع انسانی فراهم می آورد. زیرا دانش و مهارت های موجود در امور عادی سازمان را در بطن مزیت رقابتی پایدار قرار می دهد.

 




تاریخ : سه شنبه 96/9/14 | 10:34 صبح | نویسنده : مدیر | نظر